Veel Nederlanders gaan met de auto op vakantie, meestal om geld uit te sparen. De auto is dan gewoon een manier om op je bestemming te komen. Pas bij aankomst kan het vakantievieren beginnen. Tenzij je, net als Roos en Yvo uit Zwolle, van de reis al een vakantie maakt. Ok, ok, misschien is het voor hen een tikkeltje makkelijker: zij mogen namelijk een heuse Donkervoort D8 besturen. Deze lage, sportieve, en messcherp sturende open auto van Nederlandse makelij is een avontuur op zich. Het is bijna jammer als je op je vakantieplek aankomt.
Deze zomer ging de reis naar Noorwegen, waar Roos familie heeft wonen. “Dat leek ons wel een goede combi. Mijn familie bezoeken en tegelijkertijd mooie bergweggetjes en fjorden ontdekken met de Donkervoort,” legt ze uit. Ontzettend gaaf natuurlijk, zo’n trip; al is het niet bepaald de eerste keer voor Roos: “Ik ken Yvo nu drie jaar en we zijn al een week naar Schotland geweest, en naar Engeland en Wales. Daarnaast hebben we ieder jaar een week vakantie met de Donkervoort Touring Club (DTC), waarmee we Normandië en de Alpen hebben bezocht. Dus al met al heel vaak zo’n autovakantie. Helemaal prima!”
“Soms doen we onze oordoppen in en zeggen we: ‘over twee uur spreken we elkaar wel weer.’“
Het echte genieten in de Donkervoort liet dit jaar nog wel heel even op zich wachten. Roos: “Het eerste stuk wilden we snel de boot in Kiel halen (Duitsland, red.), dus toen gingen we gewoon via de snelweg. Je hebt dan best veel lawaai in de auto en kunt eigenlijk niet goed met elkaar communiceren.” Lachend: “Dan doen we de op maat gemaakte oordoppen in en zeggen we: ‘Over twee uur spreken we elkaar wel weer.’
Best lachen natuurlijk, maar het is niet waarom je een Donkervoort rijdt. “Het is wel een keertje leuk hoor, om meer dan 200 op de Autobahn te rijden,” vertelt Roos, “maar met de Donkervoort rijden we het liefste bochtjes op bergweggetjes. En dan ga je niet zo heel snel.”
“Je voelt de wind en ruikt dingen, zoals dennenbossen, die je normaal niet ruikt. Het lijkt ook veel sneller te gaan.“
Het rijden in zo’n lage, sportieve open auto voelt ook heel anders aan dan in een ‘normale’ auto. Roos: “Je voelt de wind om je heen en je ruikt ineens allerlei dingen, zoals dennenbossen, die je normaal gesproken niet ruikt.” Maar ook de lage zitpositie, vergelijkbaar met een kart of Formule1-auto, is bijzonder. “Je zit lager bij de grond, wat een hele andere ervaring is,” gaat Roos verder. “Je zoeft heel snel door al die bochtjes. En als je even gas geeft, heb je zo een auto ingehaald. Het lijkt ook allemaal veel sneller te gaan."
Vrijheid, geen haast
Noorwegen bleek de perfecte setting te zijn voor de Donkervoort. “Noorwegen heeft vrij weinig snelwegen, maar wel veel leuke kleine weggetjes. Ideaal dus,” vertelt Roos. “We hadden niets besproken en konden dus gaan waar we wilden. ‘Laten we dat weggetje nemen of daar met de veerpont naar de overkant gaan.’ En hoe verder je westwaarts komt, hoe ruiger de omgeving wordt. Bergen, bossen, fjorden. Erg mooi.” Je kunt er ook lekker ontspannen over bergweggetjes rijden. Zo’n relaxte rijstijl is Roos wel gewend: “Tijdens ritjes met de DTC rijden we vaak expres lange routes, met leuke binnenwegen en door dorpjes heen voor een leuk terrasje… Het schiet allemaal niet op, maar daar gaat het ook niet om.”
Slim inpakken
De Donkervoort is dus een geweldig leuke auto om mee op vakantie te gaan. Alleen… niet met het hele gezin of enorme hutkoffers achterin. Dit is geen uit de kluiten gewassen SUV of stationwagon, maar een sportieve tweezitter. “Ja, je hebt minder bagageruimte,” zegt Roos. “Er kunnen twee weekendtassen in de auto en nog wat klein spul, maar dat is het wel. Dus je moet wel een beetje basic op vakantie kunnen gaan. Dus niet tien paar schoenen mee willen nemen, dat werkt niet.” Toch heeft Roos nooit het gevoel gehad dat ze iets ontzettend miste bij aankomst. Gewoon een kwestie van slim inpakken.
“Er zijn heel wat tweedehands Donkervoorts te koop, ook voor mensen met een andere portemonnee.”
Ben je om en wil je ook een Donkervoort kopen? Denk dan wel even na voordat je naar meneer Donkervoort in Lelystad rent. Een nieuwe kost namelijk een slordige 150.000 euro. “Gelukkig zijn er ook heel wat tweedehands Donkervoorts te koop,” zegt Roos. “En daardoor kunnen ook mensen met een iets andere portemonnee in zo’n auto rijden.” Yvo heeft ook een Donkervoort occasion weten te scoren met hulp vanuit de DTC, waarvan hij al lid was nog voordat hij een Donkervoort had.
Genieten
Het is voor Roos nog steeds genieten in de Donkervoort. “Lekker rijden, mooie omgevingen, leuke bochtjes… Het is ook leuk als je net een snelle auto voor je hebt. Dan kijkt Yvo me met een glimlach aan en zegt: ‘Zullen we even met die Porsche gaan spelen?’ Zeker als het bochtig wordt, ben je in een Donkervoort echt snel en kan je zelfs motorrijders verrassen.” Onderweg krijgen ze ook veel reacties. Roos: “Kinderen zwaaien als je langskomt, en mensen komen kijken bij het tanken. Iedereen vindt het een leuke auto.”
-----
Tip: Wil je een Donkervoort kopen maar moet je eerst nog je eigen auto verkopen? Kijk dan hier voor tips.