Op 29 november presenteert Marktplaats de Marktplaats Goudmijn Collectie. Meer dan 50 influencers uit de fashionwereld, waaronder modellen, bloggers en Instagrammers werden uitgedaagd een outfit samen te stellen van kledingstukken die ze zelf niet of nauwelijks meer dragen, en die tijdens een fashionshow te presenteren aan het publiek. Alle kledingstukken en accessoires worden daarna op Marktplaats te koop gezet. Met de collectie wil Marktplaats duurzaamheid in fashion stimuleren en laten zien dat je kledingkast een goudmijn is.
Hoe is het eigenlijk met jouw garderobe gesteld? Grote kans dat een aanzienlijk deel van je kledingstapel stiekem ligt te verstoffen. En dat is zonde. De waarde van je voormalige pareltjes loopt al snel in de honderden euro’s; een lekker bedrag om te besteden tijdens de feestdagen.
Volg het voorbeeld van de pro’s en kam je kast eens grondig uit onder het motto ‘Als je het langer dan een jaar niet gedragen hebt, ga je het waarschijnlijk nooit meer dragen.’ Marktplaats Journaal sprak met drie bekende bloggers die de 29e op de catwalk staan en vroeg ze naar hun eigen ervaringen met het verkopen van tweedehands kleding, duurzaamheid en hun passion for fashion.
Hashtag by Lily
Je zou het niet zeggen als je haar ziet, maar drie jaar geleden was Lily nog een doodgewone student informatiekunde. “Omringd door mannen,” zegt ze met een glimlach. “Maar het was niet mijn passie”. Op aandringen van haar omgeving besloot ze iets te gaan doen met haar grenzeloze liefde voor fashion, een tic die ze van haar modebewuste moeder heeft meegekregen. Lily’s blog hashtagbylilly.com werd de plek waar ze met haar volgers deelt wat ze meemaakt - in Nederland of tijdens haar reizen over de hele wereld. O ja, en dan is er natuurlijk nog haar Instagram-pagina (bijna 70k volgers!).
Overbodig te melden dat er bij Lily thuis nogal wat kleren, tassen en schoenen in de kast liggen. Het zijn er zóveel dat ze iemand heeft gevonden om de items die ze niet meer draagt voor haar te verkopen. Een bewuste keuze, zegt Lily. “Ik vind het een fijn idee dat de kleding die ik niet meer draag een tweede leven krijgt. Ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid, al is het in mijn rol als blogger nog een beetje zoeken naar de balans. Maar Slow fashion (een beweging die zich verzet tegen overconsumptie, red.) is wel een concept waar ik achter sta.”
Wat heb je uitgezocht?
Op de catwalk combineert Lily een truitje van SuperTrash met een rok van Boohoo, boots van River Island en een clutch (tasje) van Karl Lagerfelt. Lily: “Ik heb ook nagedacht over de verkoop op Marktplaats, vandaar dat ik heb gekozen voor toegankelijke en niet al te dure merken. De kleuren zwart en oker passen bovendien heel goed bij het seizoen.”
I AM Mode
Stylisten Tuğba Çetin en Dulce Rustenberg runnen sinds 2012 samen het online magazine iammode.com. Hun totaal verschillende achtergrond is de kracht van het duo. Tuğba is niet alleen een fashionfreak, ze werkt ook bij Veilig Thuis, de tak van de GGD die zich bezighoudt met het bestrijden van huiselijk geweld. Als moeder van twee kinderen is ze zich bovendien bewust van haar functie als rolmodel. “Ik wil vrouwen en meisjes laten zien dat het goed is voor je zelfvertrouwen als je voor jezelf zorgt. Uiterlijk hoort daar ook bij. Ik ga overigens uit van ieders unieke en persoonlijke stijl; die is veel belangrijker dan de laatste mode. Het gaat erom dat je je goed voelt.”
Duurzaamheid is belangrijk voor Tuğba. “Dat is ook de reden dat ik ja heb gezegd tegen deze fashionshow. Normaal gesproken sta ik namelijk liever áchter de schermen. Het idee van duurzame fashion spreekt me aan, ik gooi nooit iets weg en verkoop kleren die ik niet meer draag op Marktplaats. Dat is echt een win-win situatie: vrouwen die zich misschien geen nieuwe designerkleding kunnen veroorloven, krijgen nu de kans wél die ene jurk te kopen. En ik hou er zelf een leuk bedrag aan over.
Wat draag je op de catwalk?
Tuğba kiest voor een bijzondere jurk van Dash, het kledinglabel van de Kardashians. “Ik kocht hem in New York. Het is een jurk met een laag decolleté en een enkele hoge split op één been. Het is echt een jurk die de vrouwelijke rondingen accentueert. Om uiting te geven aan mijn eigen motto dat je je vooral goed moet voelen in je outfit, koos ik voor witte sneakers, als tegenhanger voor de chiquere jurk.”
Wendy van Soest
In vijf jaar tijd groeide fashionista Wendy van Soest uit tot een invloedrijke blogger in de Nederlandse mode-scene. Maar ze is al veel langer met fashion bezig. Vóór haar blog (wendyvansoest.com) deed ze inspiratie op bij lookbook.nu, een soort voorloper van Instagram. Daar zag ze steeds meer gebruikers verwijzen naar hun website. “Ik dacht, dat wil ik ook. Een eigen plek waar ik kan schrijven over wat me bezighoudt en wat ik mooi vind.” Haar outfits showen - waar het allemaal mee begon - doet ze uiteraard nog steeds: haar Instagram account wordt gevolgd door meer dan 60.000 mensen uit de hele wereld.
Zonder dat ze daar nou heel bewust over heeft nagedacht is Wendy’s garderobe behoorlijk duurzaam. “Vroeger organiseerde ik al ruilparty’s met vriendinnen. Dat was ideaal voor allerlei kleding die ik niet meer droeg. Superleuk om daar dan een vriendin blij mee te maken. Hoewel ik het soms, puur door de herinneringen die erbij horen, nog steeds moeilijk vind om afscheid te nemen van kledingstukken, zet ik toch regelmatig items op Marktplaats. Ik kan vijf paar zwarte schoenen ongebruikt in de kast laten staan, maar ik kan er ook iemand anders blij mee maken.”
En wat ga je te koop aanbieden?
“Het thema voor de fashion show is creatief-chique. Hoewel ik in eerste instantie voor een tuinbroek wilde gaan, heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een mooie avondjurk – de feestdagen staan tenslotte voor de deur. Daarop een zwart leren jasje (wat iedere vrouw in haar kast moet hebben hangen!) als contrast, en zwarte haklaarsjes. En de rest zie je wel op de catwalk!”
De outfits van Lily, Tuğba en Wendy vind je na de show op marktplaats.nl/goudmijncollectie.